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Elezioni americane e stampa estera

American’s election and international press
My graduation work is based upon the study of the topics of the 2008 USA electoral campaign for the White House as they have been observed by the international press. It has been developed in different phases. First, the selection of press material: in October 2008 I have been making press-reviews on a weekly basis on a selection of European (Frenaci, British, Spanish, Italian), Arabian and Chinese daily papers.
After an intermediate, more technical phase of translation of the materials, work went on to a following phase in which I established connections between a main topic and each article. This work allowed me to point on the so-called “hot topics”, so widely treated by nearly all of the daily papers which have shaped a great part of the international public opinion. The work resulted in the individuation of eighteen “conceptual areas”. Each of them is different by size and contains “sub-topics”, basically referred to the “key-points” of both the GOP and the Democrats’ campaign.
In order to make this work even more attractive and to underline the distinctive features of each press review, I developed each topics in chapter one describing it’s main aspect; in chapter two I probed into the press-review of each Country by deeper analysis of the contents of each piece, adding my own point of view about what was emerging from the research.
The second part of my work was based upon a paper-reviewing made with the identical method but with a different purpose. During the first week of the campaign, terminated on November 4th 2008, I surveyed my selection of the international daily papers to taste the public opinion’s general climate about the election of Barack Obama as president of the United States. It emerges a widespread enthusiasm, which leaves no room for a closer deeper analysis of the new Administration.
In the third chapter I examined closely the press reviews of each country, trying to focus the most peculiar and less “enthusiasm-based” among the ones which have monopolized the international press throughout the whole week. This work has been propedeutic to the fourth chapter. There I showed how the whole spread enthusiasm and the public opinion’s support as weel may turn into a “double-cut weapon” because of its high expectation which may easily reveal themselves deceiving.
The example I used as a proof to this theory concerns the riots occurred during the last Presidential election in Iran, where the police injured and even killed some political opponents which accused the government of corruption at election.
Barack Obama’s diplomatic attitude showed here its first “crack in the wall”; by avoiding to condemn the repression and virtually saying nothing. The public opinion strongly criticized this behavior. In chapter four I probe into this critical aspect, confronting it with the main features of the on line press and with the consequences of mediatic exposure in politics.

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Introduzione “America, questo è il nostro momento. Questo è il nostro tempo. Il tempo di voltare pagina rispetto alle politica del passato. Il tempo di apportare una nuova energia e nuove idee alle sfide che abbiamo di fronte. Il tempo di offrire una direzione nuova al Paese che amiamo” BARACK OBAMA L’interesse mediatico, politico, sociale che le recenti elezioni USA hanno riscosso a livello mondiale è un dato certo e difficilmente contestabile. Per mesi l’Europa e il mondo intero si sono soffermate ad osservare con curiosità ed interesse l’arena politica statunitense, consce della pregnanza simbolica di questo evento elettorale e al contempo realmente interessate ad inquadrarne e decodificarne gli effetti futuri sulla geografia politica mondiale. Diverse sono le peculiarità che hanno reso le elezioni Usa 2008 un vero e proprio evento, peculiarità che non si possono ridurre alla carismatica candidatura dell’ex senatore dell’Illinois, ora presidente degli Stati Uniti, Barack Obama. La sua figura va infatti contestualizzata all’interno di un delicato equilibrio di elementi che hanno caratterizzato a diversi livelli questo recente evento elettorale. Alcuni di essi sono da imputare all’efficacia della campagna elettorale promossa dai democratici, che ha rappresentato senza dubbio uno degli esempi più riusciti di strategia di marketing politico degli ultimi tempi. Altri riguardano al contrario il contesto socioeconomico in cui la campagna elettorale si è svolta, un contesto caratterizzato dall’incertezza e dal fermento dovuti alla grave crisi economica mondiale e non ultimo al clima di malcontento politico-sociale emerso durante gli otto anni di politica repubblicana 5

Laurea liv.II (specialistica)

Facoltà: Scienze della Comunicazione

Autore: Chiara Gagni Contatta »

Composta da 148 pagine.

 

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Disponibile in PDF, la consultazione è esclusivamente in formato digitale.