Skip to content

In Search of a European Identity: a Multimodal Discourse Analysis of the 2014 European Parliament Election Campaign

A micro-analytical approach to transcription

Following Baldry and Thibault's micro-analytical approach to MDA (Baldry and Thibault, 2006), Table 3.1 is based on seven vertical columns: (1) Time; (2) Verbal Text; (3) Visual Frame; (4) Visual Image; (5) Kinesic Action; (6) Soundtrack; and (7) Metafunctional Interpretation: phases and subphases. Each vertical column corresponds to different modes – "the outcome of the cultural shaping of a material" (Jewitt, 2009: 24) referring to the functional choices people make across different semiotic resources simultaneously. Moreover, each column is related to a horizontal row which has "important integrating and cross-referencing functions" (Baldry and Thibault, 2006: 174), as explained below.
Column 1 refers to the time, in seconds, of the video recording. Choosing not to adopt the timing used by Baldry and Thibault, that is frame/second (f/s), we have selected one salient frame for each shot, leaving aside those characterized by the same multimodal combination in order to avoid redundancies. The time indicated in this column, therefore, refers to the duration of the shot selected. The corresponding horizontal row is "temporally correlated" (ibidem) to the extent that each row provides a description of "the semiotic modalities [co-patterning] at a particular moment in the text" (ibidem).
Column 2 refers to the Visual Frame selected for each shot. As explained above, we chose to reproduce one visual frame for each shot in contrast to Baldry and Thibault's second-to-second approach, mainly for economic and practical necessities, providing nonetheless a high level of accuracy. In the Act. React. Impact. video, instead, every frame lasts on average 3 seconds; shots are slow in the first phase, slightly accelerate in the second and slow down in the third. We decided, in point of fact, to select frames according to their "perceptual salience" (ibidem: 183), choosing one frame for each shot, thus providing a representation of resource integration in each dynamic sequence. Perceptual salience, here, refers to the indissoluble bond which ties the meaning of a text to the observers or participants. Text is, therefore, a meaning-based interactive event, in Halliday and Hasan's terms (Halliday and Hasan, 1985: 26), where participants' subjective interpretation actually activates functional meanings in discourse. Assuming that multimodal analysts are also participants in the communicative event, according to Baldry and Thibault multimodal analysis is never theory-neutral. Indeed, multimodal interpretation presupposes a process of making assumptions about the meaning of a text which may, nevertheless, facilitate the identification of the most salient "foregrounded copatterning of selections" (Baldry and Thibault, 2006: 183). As a result, although methodological criteria are needed in order to determine the consistency and the accuracy of the analysis, subjective criteria of selection lead us to focus only on the most salient features, according to their relevance to the main purposes of this study. [...]

Questo brano è tratto dalla tesi:

In Search of a European Identity: a Multimodal Discourse Analysis of the 2014 European Parliament Election Campaign

CONSULTA INTEGRALMENTE QUESTA TESI

La consultazione è esclusivamente in formato digitale .PDF

Acquista

Informazioni tesi

  Autore: Mariangela Picciuolo
  Tipo: Tesi di Laurea Magistrale
  Anno: 2013-14
  Università: Università degli Studi di Bologna
  Facoltà: Lingua, Società e Comunicazione
  Corso: Lingue Moderne per la Comunicazione e la Cooperazione internazionale
  Relatore: Jane Helen Johnson
  Lingua: Inglese
  Num. pagine: 141

DUBBI? Contattaci

Contatta la redazione a
[email protected]

Ci trovi su Skype (redazione_tesi)
dalle 9:00 alle 13:00

Oppure vieni a trovarci su

Parole chiave

european identity
multimodal discourse analysis
systemic functional linguistics
lexico-grammatical approach
european parliament election

Non hai trovato quello che cercavi?


Abbiamo più di 45.000 Tesi di Laurea: cerca nel nostro database

Oppure consulta la sezione dedicata ad appunti universitari selezionati e pubblicati dalla nostra redazione

Ottimizza la tua ricerca:

  • individua con precisione le parole chiave specifiche della tua ricerca
  • elimina i termini non significativi (aggettivi, articoli, avverbi...)
  • se non hai risultati amplia la ricerca con termini via via più generici (ad esempio da "anziano oncologico" a "paziente oncologico")
  • utilizza la ricerca avanzata
  • utilizza gli operatori booleani (and, or, "")

Idee per la tesi?

Scopri le migliori tesi scelte da noi sugli argomenti recenti


Come si scrive una tesi di laurea?


A quale cattedra chiedere la tesi? Quale sarà il docente più disponibile? Quale l'argomento più interessante per me? ...e quale quello più interessante per il mondo del lavoro?

Scarica gratuitamente la nostra guida "Come si scrive una tesi di laurea" e iscriviti alla newsletter per ricevere consigli e materiale utile.


La tesi l'ho già scritta,
ora cosa ne faccio?


La tua tesi ti ha aiutato ad ottenere quel sudato titolo di studio, ma può darti molto di più: ti differenzia dai tuoi colleghi universitari, mostra i tuoi interessi ed è un lavoro di ricerca unico, che può essere utile anche ad altri.

Il nostro consiglio è di non sprecare tutto questo lavoro:

È ora di pubblicare la tesi